ŠOK na cestách: Slovinsko - za málo mora veľa čvachtania

Slovinsko ponúka nevšednú kombináciu prírodných i kultúrnych miest hodných navštívenia. A tak sme sa tam vydali.

Ako vždy, aj tento raz naša púť začala v Nitre, odkiaľ sa štvorčlenná posádka vydala na juh - tento raz do Slovinska. Cieľ? More a popri tom niekoľko väčších miest, či pamätihodností. Na rozdiel od našich bežných výletov, tento bol niečim špecifický. Kvórum sa zhodlo, že namiesto bežnej kvantity sa zvolí kvalita a za štyri dni nás nečaká žiadne naháňanie.

V prvý deň sme teda sadli do auta a vybrali sa o 4:00 ráno smerom na Koper. Počasie nebolo na jazdu, ani dovolenku veľmi príjemné. Neustály dážď iba umocňoval našu vďaku Bohu za to, že sme deň predtým zakúpili novú sadu stieračov. Po nevyhnutnej zastávke na nákup diaľničnej známky prišla druhá v Rakúsku - na natankovanie. Z doterajšej empírie nám bolo známe, že tankovanie v Rakúsku je lacnejšie a teda výhodnejšie pre naše low cost cestovanie. Zlatá rada číslo jedna: netankujte priamo pri diaľnici, ale radšej zájdite čo i pár metrov odbočku na priľahlú pumpu. Rozdiel EUR 1,43 na diaľnici, 300 metrov od nej sme tankovali za EUR 1,06.

Prvú spoznávaciu zastávku sme si spravili v Maribore. Na prvý pohľad nie veľmi výnimočné, no za to útulné mesto. V zásade čisté, s niekoľkými pamätihodnosťami. Odparkovali sme v stráženom parkovacom dome a vybrali sa smerom do mesta. Príjemným prekvapením bol pohľad na most, ktorý nás viedol do historického centra ako aj pohľad na samotné mesto. Obzreli sme si okolie radnice, krásnu katedrálu, známu univerzitu i mestský hrad a čudesný moderný pamätník, na pochopenie ktorého treba viac, než iba päť minút. Morový stĺp, synagóga a sme pripravení ísť ďalej. Tesne pri radničnom námestí sme sa ešte zastavili na kávu (teda celé osadenstvo okrem mňa) a ide sa ďalej.

Po niekoľkých prírodou vynútených zastávkach sme sa dostali do Koperu. Diaľničná sieť v Slovinsku i v Rakúsku je na veľmi vysokej úrovni (čo iba umocňuje náš pocit zúfalstva zo stavu u nás doma), a tak celá cesta i so zastávkou v Maribore bola vybavená okolo 14:30-15:00. Koper sa ale na prvý pohľad nezdal ako lokalita, kde chcete stráviť slnečné dni pri mori, a tak sme sa podľa odporúčania navigáča (Janky) vybrali do 15 min vzdialenej Izoly. V nej sa v čase nášho príchodu konal veľký festival, a tak bolo všetko ubytovanie obsadené. Na parkovisku nás dokonca stretla mladá ochotná dievčina, ktorá sa mimovoľne ponúkla nájsť nám ubytovanie. Či by to bolo zadarmo sme sa ani nedozvedeli, pretože jej snaha bola tiež neúspešná. Suma sumarum - mali sme možnosť prespať v miestom hostely za EUR 20 na osobu za deň (voľné bolo iba na jedeň deň a komfort vskutku mizerný), prípadne v hoteli za EUR 37/ osoba/ deň. Pre tých, ktorí majú v budúcnosti záujem, parkovanie je možné iba na záchytnom parkovisku, ktoré stojí nedaleko mora EUR 3 na deň, prípadne na nestráženom parkovisku pozdĺž dlhej apartmánovej ulice. Tam je to zadarmo. Zistili sme tiež, že ubytovanie sprostredkovávajú kancelárie, ktoré ľahko spoznáte podľa viditeľného nápisu. V infocentre nám dali i zopár kontaktov, ale oni ubytovanie nemohli odporučiť, ani sprostredkovať. Pár telefonátov aj po okolitých privátoch, bez výsledku.

S malou dušičkou sme sa teda vybrali ďalej. Podľa našich informácií malo byť omnoho turistickejším mestečkom Portorož. Tak aj bolo. V kancelárii na sprostredkovanie ubytovania nám tiež nedávali veľa šancí na úspech, ale napokon sme dostali tip na apartmán za EUR 80/noc. Bol pre päť osôb, no aj pre štyroch výborná cena + parkovanie zdarma pred apartmánom. Získali sme i lepší prístup k moru a kvalitnejšie “turistické služby”. Pár krokov od nás reštaurácia i obchod, na pláž asi 10 min peši. Chôdzou dostupné i mestečko Piran - vraj slovinské Benátky. Odporúčame.

Ďalší deň prišlo na rad i čvachtanie. Voda vskutku čistá, pláž kamenistá, miestami i trošku nebezpečná - po pár dňoch som ja osobne odchádzal dostatočne doškriabaný. Z jednej strany (od Pirany) je prístup do mora betónová platnička, z druhej nie veľmi široká kamenistá pláž. Druhá možnosť bola skvelá voľba, až na loďky kotviace v tesnej blízkosti. Večer prišla na rad Pirana. Rozhodne ide o mestečko, ktoré nemožno vynechať. Krásny výhľad od kostolnej zvonice, námieste s miernym benátskym nádychom. Jadranská atmosféra, trošku street artu, ale relatívne vkusného a nič otravné. Úzke uličky a množstvo obchodíkov. Našli sme i kaviareň, v ktorej sa dalo platiť kartou, ba aj free wifi. Obchodíky majú zväčša i plne vyložené výklady, no celkový dojem nerušia a sú príjemným doplnkom. Pre naše dámy - hlavným programom. Ak ste v okolí, rozhodne stojí za videnie.Večerné osvetlenie dodá mestečku šmrnc, rozkošný je i malý prístav. Ďalší deň nasledovala po kúpaní prechádzka v Portoroži, no tú sme s čistým svedomím mohli vynechať. Spomeniem, že neďaleko je i kemp, ktorý sme tentoraz obišli, pretože sme dali prednosť komfortu.

Nuž a bol tu deň návratu. Odchod o 10:00 po raňajkách a zbežnom upratovaní. Smer - zámok Bled. Krásna scenéria jazera s týčiacim sa hradom, mierne rušená modernou zástavbou na jednom brehu. Kompy a kostolík na malebnom ostrovčeku uprostred jazerného vodného obklopenia. Krása. Na hrad sa dá dostať priamo autom, parkovisko je pre návštevníkov zadarmo. Vstup EUR 9 celý lístok, EUR 7 študent. Zrekonštruovaný hrad nás naozaj očaril. Nie veľkosťou, ani architektonickou výnimočnosťou, hoci lokalita je vstkutku očarujúca. Ide o jednu z top destinácií Slovinska, a tak sa k nemu aj správajú. Ak stretnete niekde od Koperu billboard, tak jedine lákajúci do Bledu alebo známeho jaskynného systému, ktorý sme pre nedostatok času opomenuli. Výborné služby, prijateľné ceny. Na hrade je možné ochutnať miestne víno, vytlačiť si vlastnú listinu, či vyraziť mincu. V kaviarni sa kochať krásnym výhľadom alebo si pochutiť na obede, či večeri, nakoľko sa konajú i večerné prehliadky. Nie je to však preexponované do štýlu “disnylend”, a tak bol každý spokojný. Na svoje som si prišiel aj ja. V múzeu bola viacjazyčná expozícia o pravekom zrode tejto malebnej oblasti, niečo o histórii kováčstva, ktoré Bled preslávilo, ale aj o slávnej železnici a história hradu. Skrátka - všetko podstatné a aj dosť ilustratívne. Špičková ukážka starostlivosti o moderných turistov. Palec hore.

Po individuálnej prehliadke Bledu sme sa vybrali do Ljubľany. Hlavné mesto Slovinska je pekné, hoci nie veľmi výnimočné. Za videnie stojí rozhodne najmä hlavná promenáda, hoci viacero fasád by potrebovalo urgentnú pomoc šikovnej ruky. Podobne sú na tom i viaceré verejné priestory. Krv v žilách mi rozpálili grafity na historických budovách, ako aj nevkusne umiestnené pseudomoderné socrealistické budovy nedaľeko historického centra. Inak stojí za zmienku najmä budova univerzity, ktorá je vskutku krásna, ako aj početné kostoly. Mierne drahá zrmzlina, trhovisko, pohľad na hrad a vraciame sa domov. Konečný príchod po viacerých zastávkach - 2:00 ráno.

Sumarizácia: Slovinsko stojí za to. Vynechali sme síce jaskyne i splav, pre ktoré je populárne, čas nebol ani na lyžovanie - keďže sme prišli v lete. Každopádne, ak máte záujem o more bez otravných predavačov a príjemné prostredie Jadranu, Slovinsko je dobrá voľba. Má síce iba necelých 50 km pobrežia, ale to je vo výbornej kondícii. Páčili sa nám i služby a skvelé rečové schopnosti na podstatných miestach. Dohovoriť sa nie je problém, zväčša rozumiete aj po slovinsky. Destinácia je cenovo dostupná, pričom my sme neboli tak sporonliví, ako obvykle.

Znalosť svetových jazykov: ***** (Nemôžeme sa sťažovať. Možno náhoda, no vo vnútrozemí i pri mori - všade výborná angličtina a komunikácia bez problémov. Dokonca i v obchodoch so staršou obsluhou. Nápisy viacjazyčné a prehľadné. Paráda.)
Ceny: **** (V zásade ako v Chorvátsku, od Slovenska o čosi drahšie, služby v centrách väčších miest, prípadne na pláži výrazne drahšie)
Otravný faktor: ***** (Veľmi milé prekvapenie! Žiadni otravní predavači na pláži, dokonca ani v hlavnom meste. Žiadna veľkoplošná reklama. V tomto smere výborná voľba.)
Platba kartou: **** (Až na pár výnimiek výborné.)

Dĺžka výletu: 4 dni
Počet osôb: 4 ks
Najazdených kilometrov: 1800
Cena na osobu: EUR 160

foto: wikipedia

ŠOK, o.z.

ŠOK - Šport Osveta Kultúra je občianske združenie spájajúce mladých ľudí, ktorí nechcú stáť a lamentovať, ale konať a zlepšovať krajinu, v ktorej žijeme. Zoznam autorových rubrík:  ŠOK na cestáchhráŠOK